Senaste nummret

QR-KODEN SATTE FACEBOOK-REKORD

I VANLIGA FALL når inlägg på Östgötabyråns Facebooksida runt 500 personer.
Så en dag skrev Fredrik Blomberg, som driver byrån, ett personligt inlägg
om att hans släktgrav på Risinge kyrkogård i Finspång fått en QR-kod.
”Kan erkänna att jag varit väldigt skeptisk till idén från början. Som begravningsentreprenör,
släktforskare och engagerad i Risinge Hembygdsförening
tycker jag om att vandra på kyrkogårdarna. Ofta har jag funderat
över historien som stenarna bär på”, skrev Fredrik.
 
– Jag delade det på en släktforskarsida och vips hände något, säger han.
Inlägget delades runt om i landet och nådde 9000 personer.
 
Fredrik Blomberg blev kontaktad av både radio och tidning och fick berätta hur du i en
smart telefon kan ladda ner en QR -läsare.  När du sedan håller den mot koden
på gravstenen, kommer bilder på de som är gravsatta i graven, text med
fakta och musik. 
 
Fredrik Blomberg blev häpen över genomslaget.
 
– Att en liten QR-bricka och en bild på gammelfarfar kunde vara så intressant.

Text: Anna Fredriksson
Tidningen Memento är Sveriges enda tidning för begravningsbranschen.
Här kan du läsa de senaste numren.
Farliga jobb

Peter Anderssomn var med om en olycka där två personer dog. Nu stöttar han andra i liknande situationer genom Kollegahjälpen. 

Lastbilsförare har eget stödnätverk

För tio år sedan var lastbilsföraren Peter Andersson med om en trafikolycka där två personer dog. Nu hjälper han kollegor efter liknande krissituationer.
 
DEN 22 FEBRUARI 2007 finns inpräntat i Peter Anderssons minne för alltid. Klockan var tio. Han insåg direkt vad
som skulle hända. 

– Själva olycksögonblicket, att jag hade facit redan från början. Det var allra otäckast, säger han i dag.
 
Två personer dog i olyckan. Peter Anderson blev väl omhändertagen
av räddningspersonalen på plats. Det här hände långt hemifrån Karlstad där han bor.

– Jag tänkte nej, nu skiter jag i det här. Men köra lastbil det har jag velat sedan jag var liten. Olyckan skulle
inte få sätta krokben, så jag ringde företagshälsovården, jag ville ha enpsykolog att prata med.
 
KVINNAN SOM HAN gick till fem-sex gånger hade erfarenhet av samtal med militär personal som tjänstgjort
i Kosovo.
 
– När du hamnar i chock då får du ett ryggmärgsbeteende, och ingen kan säga innan hur just du reagerar.
En del gör rätt och tar hjälp, andra springer till skogs. 
 
Hälften av alla dödsolyckor i arbetslivet är på något sätt kopplade till ett fordon, och hälften av dem
sker i vägtrafik. Risken som en yrkeschaufför utsätter sig för genom att köra ett tungt fordon 15 000 mil om året, jämfört
med en vanlig bilist som kanske kör runt 1000 mil, det är inget som man direkt pratar om kollegor emellan i en
rätt så macho bransch. 

– Jag hade gått i familjerådgivning tidigare med min hustru, jag tycker inte det är fult att prata med folk. När
jag pratar om det här plockar det ut en bit i mig varje gång.                
 
TACK VARE ATT Peter Andersson har bekanta i närheten av olycksplatsen fick han höra att ingen i de omkomnas
familj la skuld på honom. 

– Det var skönt. Du blir aldrig helt bekväm med något sådant här, men man kan komma till ro med saker och ting.
Han hade tur med en bra arbetsgivare, det var ”inget tjat om att lastbilen stod stilla”. Hans bror jobbar på
samma företag och han hade också en arbetskamrat som tog hand om honom.       
 
Ett år senare råkade Peter ut för en ny situation, den gången blev det bara ett tillbud.

– Då tänkte jag att jag orkar inte ett varv till.
 
TANKAR OM ATT betala tillbaka för det stöd han själv fått och vända erfarenheten
till något positivt kom så småningom. Så för ett drygt ett år sedan blev Peter
Andersson antagen till det som kallas Kollegahjälpen. Ett nätverk av åkeriföretagare
och lastbilsförare som ställer upp för att hjälpa kollegor att bearbeta sina
upplevelser och kunna gå vidare i livet när de har varit
inblandade i en trafikolycka eller ett rån.
 
– Det var ingen enkel uttagning, jag fick göra berätta vad jag varit med om själv
och varför jag ville hjälpa till. 

Peter gick kurs i kris- och traumahantering och en månad senare fick han göra sin första insats. Den
förare, eller arbetsgivare, som vill ha kontakt med Kollegahjälpen hör av sig till SOS Alarm i Västerås som har
en lista med ett 30-tal namn. 

GÄLLER DET EN chaufför som bor i Värmland får Peter frågan om han kan ta uppdraget. Han ringer direkt upp
för ett avlastande samtal. Är det möjlig kan han åka ut till olycksplatsen.       

– Fördelen med oss som kollegahjälpare är att vi har branschrelaterad
kunskap om sådant som kör- och vilotider.
 
En psykolog kan ha svårt att förstå våra speciella förhållanden.
Det kan blir några samtal under en tid.
 
– Det är skönt att se att folk kommer
tillbaka till arbete igen.
 
Kanske hör någon av sig igen när det gått ganska lång tid efter olyckan.

– En kallelse från polisen om ett möte och uppmaning att ta med en advokat kan ge en flashback till
händelsen.

Kollegahjälpen skapades 2011 utifrån en norsk modell och drivs i dag
av TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd och Sveriges
Åkeriföretag i samarbete med Scania, Volvo och Länsförsäkringar. De avlastande
samtalen är inte en ersättning  för professionell hjälp eller arbetsgivarens
ansvar efter en olycka.
 
Text: Anna Fredriksson

 

Tidningen Memento är Sveriges enda tidning för begravningsbranschen.
Här kan du läsa de senaste numren.