Allt oftare ställs anhöriga inför faktum att det finns sidor på t ex Facebook och Instagram som den avlidne lämnat efter sig.
Vad ska hända med dessa? Om de ska stängas, hur gör jag då? Som nära anhörig kan man naturligtvis läsa på och ordna med detta själv, men det kan vara tidskrävande. Endast Facebook och Instragram erbjuder en mer utvecklad tjänst där man som anhörig kan göra om en befintlig sida till en minnessida.
SBF:s auktoriserade begravningsbyråer erbjuder en tjänst där vi kan avsluta konton i de flesta sociala medier t. ex. Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn.
Tjänsten beställs hos en auktoriserad begravningsbyrå i samband med planeringen av begravningen eller i efterhand hos den byrå som utfört begravningsuppdraget. Själva uppdraget utförs av vår samarbetspartner Cynk AB. Tjänsten förutsätter att de anhöriga vet om att den avlidne hade konton på t ex Facebook och Instagram samt känner till eventuella nicknames. I dagsläget kan vi inte garantera att vi kan spåra konton om det är så att de anhöriga inte vet vilka digitala tillgångar som finns.
Idag finns funktioner i Facebook och Instagram där man i sina inställningar kan ange vilken person som kan ta över kontot (efterlevande). Det kan de efterlevande bestämma om sidan ska göras om till en minnessida eller raderas. Nedan finns information om respektive tjänst funktioner.
Även i ditt Google-konto som hanterar tjänster som G-mail och Youtube finns möjligheter att bestämma vad som ska hända med din data om du inte använder Google-kontot längre. Du bestämmer själv när Google ska se ditt konto som inaktiv, vem som ska meddelas och vad som ska delas samt om kontot ska raderas. Dessa inställningar hittar du i ditt Google-konto under Data och integritet.
Microsoft har inga efterlevandefunktioner utan där krävs det att anhörig kontaktar deras kundtjänst och presenterar giltiga handlingar som styrker din rätt att avsluta eller hantera kontot.
Nedan information har vi lånat från Internetstiftelsen:
| Plattform | Vad händer efter dödsfall? | Kan man utse någon i förväg? | Länk till mer info |
|---|---|---|---|
| Kontot kan göras om till minnessida eller tas bort. | Ja – välj en efterlevandekontakt i Inställningar > Kontoägarskap och kontroll. | ||
| Kan omvandlas till minneskonto eller tas bort efter anmälan. | Nej, men anhöriga kan rapportera dödsfall. | ||
| Anhöriga kan stänga eller minnesmärka profilen efter dödsfall. | Nej. Endast efter dödsfall. | ||
| Snapchat | Inga minnesfunktioner. Konto kan raderas av support efter bevis på dödsfall. | Nej. | Snapchat |
| Konto raderas automatiskt efter 120 dagars inaktivitet. | Nej. | ||
| X (Twitter) | Kontot kan tas bort efter begäran från familj eller juridisk representant. | Nej. | |
| ChatGPT | Kontot kan raderas efter kontakt med support. Ingen minnesfunktion. | Nej. | ChatGPT |
| Kontot kan hanteras via funktionen Hantering av inaktivt konto. Du kan själv ange vad som ska hända om du blir inaktiv. | Ja – via inställningarna för Inaktivt konto. | ||
| Apple-konto | Apple har funktionen Digital Legacy där du kan välja kontakter som får åtkomst efter din död. | Ja – välj Digital Legacy Contacts i inställningarna. | Apple |