Hem begravningar.se
Garantin för rätt hjälp

Konsumenttelefon. 020-210 210 | E-post. info@begravningar.se

Hur gör jag nu?

Hur gör man när det ofattbara har hänt, när en nära anhörig har avlidit? Det är då helt naturligt att sorgen verkar förlamande och att allt som ska tas om hand känns övermäktigt.
På följande sidor ger vi vägledning i vad du som närmast anhörig bör göra först och vad du bör tänka på i förberedelserna av begravningen och kontakterna med begravningsbyrån.

Du kan självklart direkt kontakta en auktoriserad begravningsbyrå för information och  vägledning, gärna senast inom tre dagar.

Glöm inte bort att ta emot stöd och hjälp från din närmaste omgivning. Enligt lag skall gravsättning eller kremation äga rum inom 1 månad från dödsfallet, därför är det viktigt att du inte väntar för länge med att kontakta begravningsbyrån. 

Titta under "Hitta din begravningsbyrå" för att se din närmaste auktoriserade begravningsbyrå.

Fördjupad läsning

Nyheter

Tänd ett ljus

Nyhet

Familjesidan.se stödjer Rädda Barnen under allhelgona

Under allhelgonahelgen tänds ljusen på gravar, i minneslundar och i de digitala minnesrummen på nätet. Familjesidan.se skänker 5 kronor till Rädda Barnen för varje tänt digitalt ljus under allhelgonaveckan.

Begrepp i begravningsverksamheten

Nyhet

Begrepp i begravningsverksamheten

Begreppen i och runt en begravning kan upplevas som krångliga. Samtidigt är det många som är beroende av ett "gemensamt språk" alltifrån vården till Svenska kyrkan, kyrkorårdsförvaltningarna, begravningsbyråerna och naturligtvis allmänheten. Därför har nu en projektgrupp arbetat igenom och rediverat "Begrepp i begravningsverksamheten".

Ulf Lernéus och Magnus Berglund

Artikel

Kyrkans begravningsbyrå snedvrider konkurrensen

Svensk Näringsliv tar upp frågan om snedvriden konkurrens både för begravningsbyråerna och stenhuggerierna när Svenska kyrkan driver begravningsbyråer.