Hem begravningar.se
Garantin för rätt hjälp

Konsumenttelefon. 020-210 210 | E-post. info@begravningar.se

Dödsannonser

Syftet med en dödsannons är inte bara att tillkännage dödsfallet, utan också att tala om var och när begravningen skall äga rum, eller om den skall ske i enskildhet.

Man kan även uppmana att ge ett bidrag till något ändamål som var betydelsefullt för den avlidne.

Allt fler väljer att annonsera på Internet, www.familjesidan.se, där annonsen kan läsas och skrivas ut var man än befinner sig i världen.

Nekrolog/ runa/ minnestext och notis, är text på tidningens familjesida. Nekrologen/ runa/minnestext har en personlig text som ibland kan kompletteras med ett fotografi. Texten undertecknas av den/de som skrivit dem. En notis innehåller enbart fakta om den avlidne.

Under senare år har det blivit allt vanligare med personligt utformade dödsannonser. 

Här är några exempel:

 

Magasinet Memento

Många gode män gör mer än vad som krävs

Lagstiftningen som reglerar gode mansuppdrag är omodern och öppnar för tolkningar. En statlig utredning tycker att många gode män snålar. Men många gör också mer än vad som krävs.

Ukraina: ”Bårhusen är fulla med döda”

Eugene Terskih driver begravningsbyrån TRAUR Lord (UA) i Sumy i norra Ukraina. Via mejl delar han med sig till Mementos läsare om hur situationen ser ut för begravningsverksamheten under kriget.

Bårhus vill ha lag mot långliggare

Annette Olesjö på Akademiska sjukhusets bårhus vill ha en stopptid för att tvinga kommunerna att se till att avlidna omhändertas. Alltför många blir liggande alltför länge, upp till ett år. – Det är etiskt och moraliskt oförsvarbart. Det måste finnas ett slutdatum, säger hon.