Hem begravningar.se
Garantin för rätt hjälp

Konsumenttelefon. 020-210 210 | E-post. info@begravningar.se

Sociala medier

Allt oftare ställs anhöriga inför faktum att det finns sidor på t ex Facebook och Instagram som den avlidne lämnat efter sig.

Vad ska hända med dessa? Om de ska stängas, hur gör jag då? Som nära anhörig kan man naturligtvis läsa på och ordna med detta själv, men det kan vara tidskrävande. Endast Facebook och Instragram erbjuder en mer utvecklad tjänst där man som anhörig kan göra om en befintlig sida till en minnessida. 

SBF:s auktoriserade begravningsbyråer erbjuder en tjänst där vi kan avsluta konton i de flesta sociala medier t. ex. Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn.

Tjänsten beställs hos en auktoriserad begravningsbyrå i samband med planeringen av begravningen eller i efterhand hos den byrå som utfört begravningsuppdraget. Själva uppdraget utförs av vår samarbetspartner Efterhjälpen AB. Tjänsten förutsätter att de anhöriga vet om att den avlidne hade konton på t ex Facebook och Instagram samt känner till eventuella nicknames. I dagsläget kan vi inte garantera att vi kan spåra konton om det är så att de anhöriga inte vet vilka digitala tillgångar som finns.

Förbered dina sociala medier för efterlevande

Idag finns funktioner i Facebook och Instagram där man i sina inställningar kan ange vilken person som kan ta över kontot (efterlevande). Det kan de efterlevande bestämma om sidan ska göras om till en minnessida eller raderas. 

Även i ditt Google-konto som hanterar tjänster som G-mail och Youtube finns möjligheter att bestämma vad som ska hända med din data om du inte använder Google-kontot längre. Du bestämmer själv när Google ska se ditt konto som inaktiv, vem som ska meddelas och vad som ska delas samt om kontot ska raderas. Dessa inställningar hittar du i ditt Google-konto under Data och integritet. 
 

 

Fördjupad läsning