Hem begravningar.se
Garantin för rätt hjälp

Konsumenttelefon. 020-210 210 | E-post. info@begravningar.se

Utbildning är en trygghet för konsumenten

Artikel

Utbildning är en trygghet för konsumenten

Backe Begravningsbyrå har i många år varit välrepresenterad på SBFs utbildningar. Vi på SBF:s kansli blev nyfikna på hur den lilla Jämtländska byrån hinner med och klarar av att gå så mycket utbildningar, det ger också en inblick i hur viktigt det är med kontinuerlig utbildning är i begravningsbranschen. 
Här följer en liten intervju med Carola Sjödin Johansson som äger och driver byrån.

Vilket år tog du över byrån?

-Jag tog över 2011 och driver den på egen hand sedan dess.

Du är och har varit en flitig kursdeltagare under många år. Vem sköter byrån när du är borta?

-Jag kopplar telefonen till vår telefonpassning och ringer upp vid luncher och andra pauser under utbildningsdagarna. Sen får jag givetvis att jobba ifatt med en del uppgifter när jag kommer hem. Blir det transporter eller dödsfall under tiden jag är borta så får min man rycka in.

Resvägen till våra utbildningar i Södertälje är nästan 65 mil. Hur tar du dig dit?

-Ska jag vara på plats samma dag behöver jag åka hemifrån strax innan kl. 03.00. Då blir det 19 mil i bil ner till Sundsvall och sedan flyg därifrån. Men jag väljer oftast att åka dagen innan då flygen inte alltid stämmer med mina resdagar. Samtidigt slipper gå upp onödigt tidigt och kan delta på kursen pigg och utvilad.
När jag åker dagen innan blir det oftast tåg ifrån Sundsvall i stället.

Du var med på den digitala fortbildningen i höstas. Vad tyckte du om den utbildningstypen?

-Det krävs mer fokus och skärpa när det är digitalt. Man mister tyvärr fikapratet och möjligheten att träffa kollegor och jämföra arbetssätt. Men givetvis finns det vinster med digitala utbildningar. Det spar tid och även kostnader för boende och resa.

Vilken kurs har du haft mest behållning av?

-Jag tycker alla kurser har varit bra på olika sätt. Familjejuridik steg 1 är en utbildning jag tycker har gjort skillnad för mig som begravningsrådgivare. Jag känner mig tryggare och kan ge dödsbodelägarna rakare och tydligare svar hur de ska hantera dödsboet. Samt undvika vanliga misstag när det rör sig om bristbon.

När vi gjorde auktorisationsbesök hos dig berättade du att du gör en femårig utbildningsplan.

-Ja, det känns viktigt med bra planering och framförhållning. Då kan jag planera de utbildningar jag vill gå i lugn och ro, och genomföra dem i den takt jag vill. Samtidigt har jag kontroll på att jag uppfyller fortbildningskravet för min auktorisation.

Text: Mikael Häggmark, förbundskonsulent